Gezondheidsvoordelen van olijfolie

Waarom is olijfolie goed voor de gezondheid?

Olijfolie valt onder de onverzadigde vetzuren en worden ook wel essentiële vetzuren genoemd. Het is van belang dat je deze vetzuren via voeding binnen krijgt, omdat je lichaam deze niet zelf kan aanmaken. In olijfolie, noten, zaden en vette vis komen veel onverzadigde vetzuren voor.

Er zijn nog veel meer gunstige gezondheidseffecten verbonden aan onverzadigde vetzuren. Het verlaagt onder andere je LDL-cholesterol, waardoor het risico op hart- en vaatziekten kleiner wordt. Ook kan een goede extra vierge olijfolie bijdragen aan een betere stoelgang. Olijfolie zorgt ervoor dat schadelijke (darm)bacteriën minder snel kunnen groeien. Dit heeft een positief effect op je spijsverteringsproces, de werking van de darmen en het niet krijgen van obstipatie. [1]

Olijfolie heeft een hoog gehalte aan Vitamine E, maar waar is dit nou eigenlijk goed voor?

Vitamine E, ook wel alfa-tocoferol genoemd, is een in vet oplosbare vitamine. Alfa-tocoferol is de belangrijkste en actieve vorm van vitamine E en is belangrijk als antioxidant voor je lichaam. Vitamine E beschermt namelijk de cellen, de celwand, de bloedbaan en het weefsel. Het voorkomt dat ze beschadigt raken door oxidatie van onverzadigde vetzuren. Vitamine E reguleert daarnaast ook de stofwisselingen in de cel. [2]

Een goede stoelgang draagt bij aan een gezond gewicht

In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, zijn vetten geen directe dikmakers. Verschillende vetten, zoals olijfolie en noten, dragen juist bij aan een gezond lichaam. Olijfolie is goed verzadigd met onverzadigde vetzuren en zorgt voor de aanmaak van het verzadigingshormoon Serotonine. Het effect van olijfolie op dit hormoon is groter dan bijvoorbeeld boter.

Tip: Beweging en een gezond voedingspatroon zijn belangrijke elementen om af te vallen!

Jaap C. Seidell, hoogleraar aan de afdeling gezondheidswetenschappen van de Vrije Universiteit, geeft aan dat olijfolie gezonder is dan boter. Dit komt omdat er in olijfolie over het algemeen meer onverzadigde vetzuren zitten, terwijl boter vooral bestaat uit dierlijk vet en rijk is aan verzadigde vetten. Onverzadigde vetzuren verlagen het cholesterolgehalte in je bloed, terwijl de verzadigde vetten het juist verhogen. Een hoog cholesterolgehalte zorgt voor een verhoogd risico op hart- en vaatziekten. Gebruik je nog boter om in te bakken, dan kan je dit dus beter vervangen  door olijfolie en het liefst extra vierge olijfolie.

Wist je dat een extra vierge olijfolie een Europees beschermde benaming is en staat voor de beste kwaliteit van olijfolie. Dit betekent dat de olijfolie mechanisch is geperst, koud is geperst onder de 28°C en van nature maximaal 0,8% vrije vetzuren (zuurtegraad) heeft.Villa Zottopera olijfolie heeft een zuurgraad van 0,01%. Een lage zuurgraad kan gekoppeld worden aan een betere kwaliteit van de olijfolie.

Dus Olijfolie heeft over het algemeen zeer positieve effecten op de gezondheid. Deze effecten treden met name op indien er extra vierge olijfolie wordt gebruikt. Wil je direct extra vierge olijfolie bestellen? Neem een kijkje in onze webshop!

Olijfolie Di Charme

 

[1] Voedingscentrum. (sd). Opgehaald van Voedingscentrum: http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/olijfolie.aspx

[2]  Voedingscentrum. (sd). Vitamine E. Opgehaald van Voedingscentrum: http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vitamine-e.aspx